Tolerancija lietuviškai… Vargšas Sugihara…

Pamenate, rašiau apie lietuvišką toleranciją.

Tą, kuri leidžia vadinamajam Sugiharos fondui paskelbti Mykolą Drungą tolerantiškiausiu Lietuvos žmogumi, vadovaujantis štai tokiais kriterijais:

Tolerancijos žmogumi gali būti skelbiamas Lietuvos pilietis, savo veiksmais, viešu pavyzdžiu arba atviru žodžiu stojęs prieš ksenofobijos ir antisemitizmo, kitaminčių, kitatikių bei kitataučių persekiojimą, pasisakęs prieš radikalizmo apraiškas bei prietarus politiniame – visuomeniniame Lietuvos gyvenime.

Tiesa, likus trims mėnesiams iki garbingo apdovanojimo įteikimo, M.Drunga parašo tekstą „Apie kelias ydas“, kuriame yra štai tokie tolerantiški pastebėjimai:

…tradicinės moralės atstovai teigia, jog homoseksualumas ne tik nenormalus, bet ir nenatūralus, kadangi netarnauja (ir net negali tarnauti) vienai pagrindinių lytinio santykiavimo funkcijų – giminės pratęsimui. Vis dėlto, pagal krikščionišką moralę, homoseksualūs troškimai, nors ir nenormalūs bei nenatūralūs, dar nėra nemoralūs. Arba, tiksliau pasakius, jie tik potencialiai tokie. Realiai nemoralūs jie tampa tik davus jiems valią mintimis ir veiksmais, t. y. visiškai pasidavus pagundai.

[…]

… nors ir tempdamas kryžių (kurį doram vyrui, tebeturinčiam homoseksualių potraukių, reikia vilkti, kaip ir tikram alkoholikui, pasukusiam padoraus gyvenimo keliu, nevalia nė taurelės išlenkti).

[…]

Tik čia vienas didžiulis skirtumas – lytinė orientacija gali būti nenormali, nenatūrali, net potencialiai nemorali, Bet šios savybės visai netaikytinos rasei.

Aš nesu toks tolerantiškas kaip M.Drunga, todėl paskelbus Tolerancijos žmogų, išreiškiau savo užuojautą šviesios atminties Japonijos diplomatui Sugiharai, kurio vardas čia Lietuvoje, mano subjektyvia nuomone, vartojamas ne pagal paskirtį.

Vasario 2 šiuo vardu prisidengusio fondo valdybos pirmininkas Bernardinuose paskelbė tekstą apie toleranciją, kuriame lyg ir bandė paaiškinti už ką buvo apdovanotas M.Drunga.

Tekstas buvo sudėtingas, jame net buvo šiokio tokio heroizmo:

Per kiekvienas Sugiharos fondo iškilmes vienu ar kitu kampu būdavo paliečiama tolerancijos samprata, jos turinio savybės, dažniausiai pastebint tam tikras įtampas, atsirandančias dėl aktyvaus, karingesnio pasipriešinimo netolerancijai, antisemitizmo priepuoliams ir ksenofobijai. Tokia pozicija reikalauja daugiausia drąsos: nesusitaikymas su netolerancija, kova su stipriais, psichotiniais minios skoniais ir tamsybe visados pastato į pavojų jei ne fizinę, tai emocinę savijautą.

Prisipažinsiu, nesupratau, kaip „psichotiniai minios skoniai“ susiję su M.Drunga, todėl vasario 4 dieną ėmiau ir parašiau laišką Sugiharos fondo valdybos pirmininkui:

Gerbiamas Ramūnai Garbaravičiau,
 
Sugiharos fondas praėjusią savaitę paskelbė žurnalistą Mykolą Drungą Tolerancijos žmogumi 2008.
 
Sugiharos fondas skelbia, kad šis titulas suteikiamas, vadovaujantis šiais kriterijais: „Tolerancijos žmogumi gali būti skelbiamas Lietuvos pilietis, savo veiksmais, viešu pavyzdžiu arba atviru žodžiu stojęs prieš ksenofobijos ir antisemitizmo, kitaminčių, kitatikių bei kitataučių persekiojimą, pasisakęs prieš radikalizmo apraiškas bei prietarus politiniame – visuomeniniame Lietuvos gyvenime.
 
Taip pat nurodoma, kad šiemet Tolerancijos žmogų iš 4 nominantų rinko fondo valdyba, padedant ekspertų komisijai.
 
Kreipiuosi į Jūs, kaip į Sugiharos fondo valdybos pirmininką prašydamas paaiškinti:
 
1. Kas konkrečiai (organizacijos, asmenys, partijos, bendrovės) šiemet nominavo kandidatus Tolerancijos žmogaus titului gauti ir kokia buvo nominavimo procedūra.
 
2. Kokia yra ekspertų komisijos, kuri dalyvavo renkant Tolerancijos žmogų, sudėtis, kada ir kokia forma ji pateikė Sugiharos fondo valdybai savo nuomonę dėl Tolerancijos žmogaus 2008 ir kokios yra šios nuomonės vertinimo procedūros?
 
3. Atsižvelgiant į tai, kad šiemet Tolerancijos žmogumi 2008 buvo išrinktas žurnalistas ir žinomas visuomenės veikėjas gerbiamas Mykolas Drunga ir turint galvoje aukščiau minėtus paties Sugiharos fondo nustatytus Tolerancijos žmogaus rinkimo kriterijus, prašyčiau Jūsų, jei tai įmanoma, nurodyti kaip Mykolas Drunga 2008 metais „savo veiksmais, viešu pavyzdžiu arba atviru žodžiu stojo prieš ksenofobijos ir antisemitizmo, kitaminčių, kitatikių bei kitataučių persekiojimą, pasisakė prieš radikalizmo apraiškas bei prietarus politiniame – visuomeniniame Lietuvos gyvenime“.
 
4. Taip pat prašyčiau, jūsų paaiškinti ar gerbiamo M.Drungos komentaras „Apie kelias ydas“, paskelbtas  2008 metų spalio 16 dieną interneto portale bernardinai.lt, atitinka Sugiharos fondo viešai skelbiamus kriterijus, kuriais vadovaujantis yra renkamas Lietuvos Tolerancijos žmogus.
 
Iš anksto dėkoju Jums už atsakymą.

Atsakymo iki šiol negavau… 

Bet štai Bernardinuose pasirodė ilgas ilgas M.Drungos tekstas. Apie tai, kaip jis tapo žingsnis po žingsnio ėjo tolerancijos link. Jame M.Drunga pasakoja savo šeimos istoriją, dėsto savo religines pažiūras ir maždaug pusę viso teksto skiria kovai su antisemitizmu. Tačiau šalia visų šių savo dorybių jis užsimena, kad gėjai jam visai patinka:

Užtat galiu labai gerai suprasti ir užjausti gėjus. Ne paskutinėj vietoj dėl to, kad tokių turiu tarp savo mėgstamiausių giminių ir itin gerbiamų tolimesnių pažįstamų, o studentavimo laikų artimiausias draugas nelauktai ir skausmingai pasiskelbė būtent esąs toks. Vis dėlto kai kurių homoseksualų kai kuriems pilietiniams siekiams – pvz., savo sąjungoms išgauti visateisį šeimos statusą, įskaitant teisę įsivaikinti – nepritariu, nors visada esu atviras būti gerais argumentais perkalbamas. 

Negerai, kai lytinių mažumų atstovai persekiojami tik dėl to, kad priklauso tai mažumai. Kai tai pasitaiko, kiekvienas taurus žmogus privalo tam priešintis.

Kokios metamorfozės!!!

Dar prieš tris mėnesius homoseksualizmas buvo „nenormalus“, nenatūralus“, „nemoralus“ ir kryžius, kurį tenka vilkti, o čia še tau – suprantu ir užjaučiu…

Gal ir gerai, kad yra tas Sugiharos fondas ir gerai, kad jis renka Tolerancijos žmones…

Tai, atrodo, padeda. Bent jau po to, kai tuos „tolerancijos žmones“ išrenka.

Tik Sugiharos vis tiek gaila…

(9 balsų, vidurkis: 4,56 iš 5)
Loading...
  • max

    Art8rai, kur Mykolas pačiam kelią perbėgo ?

    • Mielas Max, norit tikėkit, norit ne, aš Mykolo net asmeniškai nepažįstu ir nieko prieš jį asmeniškai neturiu. Mane tiesiog nervina tokie „fondai“ ir tokios „nominacijos“… Tik tiek.

      • martelis

        Nu Arturai, kaip Jus nesuprantate, kad kazkam gi reikia pasirodyti, kad dirba. Kad rimtai dirba. O jei jis/ji temoka konursus organizuoti ir geles iteikineti… …

  • austras

    Man atrodo, kad gerb. Racas sikart truputi persistenge. Surado senesni Drungos straipsni, dabar Drunga priverstas keistis. Jei jau esi tikintis tikejimo dogmomis krikscionis, tai ir poziuris i gejus „krikscioniskas“, o tolerantisku jo niekaip nepavadinsi. Organizacija, matyt, tiesiog nerado verto Sugiharos vardo ir nusprende duoti Drungai. Aisku, Sugiharos gaila, bet niekam, isskyrus ji ir Raca, neskauda. Kita vertus, teisybe kokia ji bebutu vis tiek islieka teisybe… :)

  • durdo

    pvz esu zmogus be principu, be charakterio, be nuomones.. ydu pas kitus zmones is principo nematau.. galeciau buti arba tolerancijos cempionas arba Lietuvos prezidentas :)

    • austras

      Kodel? Musu prezidentas savo nuomone turi. Jis „nuolatos susirupines“. Bet kokiu nors veiksmu imasi tik jei kas nors gresia tarkim „teisetiems visuomenes lukesciams“, ypac jei tie lukesciai susije su privaciais pensiju fondais. Ir kad valstybes vaidmuo butu mazesnis, o tu „privaciuju“ – didesnis.

  • visai teisingai, Artūrai, nervintis tikrai neverta, nes pasaulis yra kažkas didingo, paslaptingo ir ne iš kart suvokiama protu, tai ne tik Pylimėlių gatvė, krepšelis morkų, mandarinų ir ponas eks meras Imbrasas.

    • Ačiū Tau Fredi, nuraminai… O aš ir nežinojau… Siauras tas mano akiratis, siauras…

  • mdxacuk

    Kiek suprantu iš citatų, tas fondas yra prieš ksenofobiją, antisemitizmą ir politinį radikalizmą, bei už toleranciją kitaminčių, kitatikių bei kitataučių atžvilgiu. Apie gėjus ir lesbijietes ten nieko nepasakyta. Ką padarysi – tokia fondo specializacija. Niekam neuždrausta įsteigti savo fondą gėjų reikalams, ir tokie greičiausiai egzistuoja. Tad pretenzijos Drungai ne visai vietoj. Tarp kitko, kad Sugihara dėl vienokių ar kitokių motyvų rėmė žydus, tai yra žinoma. O ką jis galvojo apie gėjus, tai kažin ar kas gali pasakyt. Tai kodėl jis toks vargšas?

    • austras

      Siuo atveju matyt noreta pabrezti Sugihara kaip tolerancijos simboli, o ne kaip zmogu. O simboliu ji ir daro tokio tipo organizacijos, steigiancios nominacijas.

  • Valentinas

    Kadangi esame kaimiško mentaliteto visuomenė – mes negalime būti tolerantiški. Kaimas ir tolerancija yra nesuderinami.

  • austras

    Vakaru visuomenes pagal naujausias apklausas zodi „tolerancija“ iskelia virs zodzio „darbstumas“. O pas mus „darbstumas“ viska uzgozia. Gal todel daznai ir prisidirbam..

  • romas

    Tolerancija visada turi ribas. Juk yra taškas už kurio jos negali būti. Drungą suprantu. Esu panašiai tolerantiškas. Man kitų asmeninis seksualinis gyvenimas nerūpi. Bet yra asmenų kurie tai eksponuoja viešai. Perdėtas heteroseksualumas viešai juk irgi nekaip atrodo. Sugihara buvo kito laikmečio žmogus. Spėju, kad Drunga jam atrodytų tolerantiškas. Ir nereikia būti provincialais. Šalyje yra kiek konservatyvoka tradicija, kur labiau vertinamas asmenybės uždarumas, kuklumas. Nereikia savęs gėdytis ir mėginti atrodyti „europiečiais“. Mes nemėgstam visų kurie šiek tiek iškrenta iš bendros masės – nepatinka turtingi, per daug protingi, per daug šnekantys, per daug besijuokiantys, nepatinka ir per daug viešai savo orientaciją eksponuojantys.

  • Skeptickas

    Niasilil. :-)

  • nerijus

    Mna vienodai tos Sugiharos nominacijos.
    Nesu iš tų, kurie puikuojasi savo ordinais ar pan.
    Geriau jau turėti savo principus, nei keisti juos, vien dėl to, kad gautumei kažkokią lentą/ ordiną ar pan.
    Negyvenu dėl garbės, gyvenu dėl savęs ir savo šeimos, bei draugų.

  • martelis

    OT: Tarybiniuose visuomeniniuose moksluose buvo placiai naudojama savoka OPORTUNIZMAS. As daznai galvoju kas gi ta tolerancija butu lietuviskai? Ar tai ne vienas ir tas pats kaip oportunizmas? O tai reikstu – prisitaikeliskumas? Tiesa, oportunizmas gal labiau taikytina tada, kai prisitaikai prie esamos valdzios, gi tolerancija, manau, butu prisitaikymas kad ir prie eiliniu zmoniu. Bet kita vertus tada ar tolerancija nera abejingumas viskam kas aplink tave? O jei jau taip, tai kame sios savokos kilnumas?

  • Darius

    Gerbiamas Artūrai, Jūs vis badot pirštu į poną Drungą ir kukliai nenorite pastebėti savo nuopelno. Juk Misteris Tolerancija 2008 rašo: “ nors visada esu atviras būti gerais argumentais perkalbamas.“ Na va, įsiklausė į Jūsų argumentus ir nušvito. Dabar jis jau visu 100 proc. tolerantiškas.

    • nerijus

      Man keista, kodėl gėjų 9 ne lesbiečių )paradą norima organizuoti Vilniuje?
      Kodėl ne Panevėžyje, Šiauliuose, Klaipėdoje, Balbieriškyje, Zarasuose, Radvilisškyje, Mažeikiuose..?

      • martelis

        Norima pritraukti kuo daugiau nauju nariu, fsio elementarno. :))

      • Darius

        Suorganizuokite Mazeikiuose, ar kas priestarauja…:)

  • Marius

    Išvada viena: gerbia Jus Artūrai ir ponas fondo pirmininkas, ir tolerantiškasis Mykolas… :) Jūsų raštas privertė susirinkti į „strielke“ gerbiamus Sugiharos fondo valdytojus: Lietuvos verslininkus ir Belgijos intelektualus ir spręsti, ką daryti su tamstos raštu. Mykolas jau pasitaisė ir pasiaiškino, tikėtina, kad greitu laiku sulauksit ir fondo pirmininko atsakymo :)

  • Laukiu nesulaukiu…:)

    • karolis

      tik kai sulauksit, spalio 16 bernardinu straipsnelio jau nebebus:))

  • Bingo! Supratau šitų rinkimų prasmę – išrinkamas netolerantiškas arba tik pusiau tolerantiškas ir ką… Ilgainiui įvyksta Metamorfozės!!! Juk titulas įpareigoja.