Kodėl esu per geras Lietuvos žiniasklaidai: „turinio kontrolė – partnerio rankose“

*Šis įrašas skiriamas žmonėms, kurie domisi žiniasklaida ir turi gebėjimą mąstyti.

***********************************

Šiandien viename interviu paaiškinau, kodėl aš nebenoriu dirbti Lietuvos žiniasklaidoje: aš esu jai per geras, arba „overqualified“, išvertus iš lietuvių kalbos. Todėl nenoriu nusileisti iki to lygio, kuriame šiandien yra Monika, rašanti komentarus už biudžeto pinigus.

Bet šis įrašas bus ne apie Moniką, o apie Tomą. Tomą Balžeką, kurį, kai dar dirbau žiniasklaidoje, pažinau, kaip labai gerą vadybininką ir kuris yra portalo 15min.lt vadovas.

Prisipažinsiu, buvo momentas, kai tikėjau, kad 15min.lt su T.Balžeku gali sustabdyti Lietuvos žiniasklaidos nuopolį ir vietoj krūtų, sėdmenų bei rusiškos isterijos, kuriuos propaguoja M.Garbačiauskaitė, pasiūlyti naujienas.

Tas mano tikėjimas susvyravo, kai T.Balžekas į redakciją pasikvietė D.Panecerovą, kuris rašo pagal specialiųjų tarnybų užsdakymus ir tuo didžiuojasi, dar labiau suabejojau, kai jis iš Monikos perviliojo V.Romanovo auklėtinį Š.Černiauską, kuris ilgai sėdėjo mėšle, nes ten buvo šilta.

Bet, galvojau, reikia laiko. Susipras ir atsities. Pasuks link tikros žiniasklaidos, o ne rašymo už pinigus ir nemokamus lėktuvo bilietus.

Buvau naivus. Tikriausiai, tokiu liksiu iki tol, kol užsilenksiu ( tai bus tik po to, kai nusišlapinsiu ant koldūnų meistro kapo). Su savo supratimu, kas yra žurnalistika, žiniasklaida ir turinys.

Mano supratimu, turinys yra tai, ką kuria žurnalistai. Visai nesvarbu, apie ką – apie politikus, bankus, dantis ar batus. Jis yra neparduodamas.

Šalia turinio, žinoma, gali būti reklama, kuri yra parduodama. Nes reklama yra kiekvienos žiniasklaidos priemonės pagrindinis pragyvenimo šaltinis. Na, išskyrus tas žiniasklaidos priemones, kurios minta Mokslo Tarybos, Žemės ūkio ir kitų ministerijų pinigais.

Aš (laimei) niekada nesimokiau pas Komunikacijos fakulteto dekaną A.Vaišnį, tačiau spėju, kad net ir ten, nepaisant to, kad pats dekanas A.Vaišnys rašo komentarus delfiams pagal užsakymą, studentus moko, kad turinys ir reklama turi būti atskirti ir aiškiai pažymėti. Nes to reikalauja ir Visuomenės informavimo etikos kodeksas (taip aš esu naivus).

T.Balžekas, kaip ir aš nesimokė pas A.Vaišnį ir galbūt todėl jis, kaip ir aš, nerašo komentarų, apmokamų biudžeto lėšomis. Už tai aš T.Balžeką gerbiu. Priešingai nei A.Vaišnį.

O bet tačiau negaliu gerbti T.Balžeko už tai, kad jis pardavinėja turinį. Nes tai yra mirtis žiniasklaidai ir man labai gaila, kad T.Balžekas tai skatina.

crocs 1

„Laisvalaikis. Įvairenybės“, sako T,Balžekas. Nes Crocs batai yra fenomenalus patogumas. Užsakymo numerio nerasta.

crocs 2

Dar T.Balžekas paklausia, ar viską žinote apie tai, kokie populiarūs yra Crocs batai. Jūs tikriausiai atsakote, kad nežinote.

Ir tada jums T.Balžekas, propaguojantis žiniasklaidos skaidrumą, paaiškina, kas yra tiesios, o kas yra mitai apie fenomenalius Crocs batus.

crocs 3

Bet dar kartą o bet tačiau: kiek iš jūsų atkreipė dėmesį į T.Balžeko paaiškinimą prie jums siūlomų laisvalaikio ir įvairenybių „naujienų“? Ir kiek iš jūsų tą paaiškinmą perskaitė?

Aš atkreipiau dėmesį

crocs 4

Ir perskaičiau.

crocs 5

…“Turinio kontrolė – partnerio rankose“. Ši frazė, manau, geriausiai apibūdina šiandienos Lietuvos žiniasklaidos būsena ir geriausiai paaiškina, kodėl aš šiandien savęs toje žiniasklaidoje neįsivaizduoju.

Nes, mano naiviu supratimu, turinio kontrolė visada turi būti redaktoriaus, o ne „partnerio“, kokios nors ministerijos, VSD, Mokslo Tarybos ar prezidentūros rankose.

Visai nesvarbu, kam pardavinėji turinį, mulkindamas savo skaitytojus. Svarbu yra tai, kad parsidavinėji. Ir jei parsidavinėji Crocs’ams, reiškia, kad gali parsiduoti bet kam. D.Grybauskaitei, V.Uspaskich, Gazprom, informaciniu saugumu besirūpinančioms Lietuvos institucijoms ar TS-LKD. Nes tau rūpi ne žiniasklaida ir žurnalistika, o pinigai.

Todėl pagarbos T.Balžekui nebejaučiu. Nes jis naikina tai, ką labiausiai myliu ir kam skyriau didžiąją dalį savo gyvenimo: žiniasklaidai ir žurnalistikai.

Taip, pardavinėti turinį Crocs’ams galbūt yra ne taip žema, kaip rašyti komentarus už Mokslo Tarybos pinigus, tačiau dažniausiai būna taip, kad pradedi, nebegali sustoti.  Ir parsidavinėji bet kam už bet ką.

Aš taip nepratęs. Todėl manęs parsidavinėjančioje Lietuvos žiniasklaidoje nebebus

Gero jums skaitymo.

P.S. Paprašysiu Visuomenės informavimo etikos komisijos paaiškinti, ar reklamos užsakymo numeriu nepažymėta „turinio kontrolė – partnerio rankose“ atitinka Etikos kodekso reikalavimus ir būtinai pranešiu jums, ką etikos specialistai atsakys.

P.P.S. Atskirai kreipiuosi į vieną iš geriausių žiniasklaidos etikos specialistų Liną Slušnį: gal jis galėtų pateikti savo ekspertinę nuomonę, nelaukdamas Komisijos išvadų. Ačiū.

 

 

 

 

(11 balsų, vidurkis: 4,91 iš 5)
Loading...