Laiškas ES prezidentui

President of the European Commission

José Manuel Barroso

European Commission

Rue de la Loi 200

B-1049 Brussels

Copies to: Commissioners Kallas, Piebalgs, Šemeta, Rehn, Füle, Vassiliou

11.04.2014

Tallinn, Estonia

Dear President Barroso,

In providing information support for the occupation and annexation of Crimea, Russian state controlled media has turned into a propaganda machine radicalizing the Russian-language information space across the European Union.

Misinformation directed at large groups of Russian-speaking European citizens can destabilize the political situation in European countries with considerable Russian diasporas.

Up to a quarter of Estonian population, one third of Latvian population and up to 15% of Lithuanian population – mostly native Russian speakers – have been exposed to Kremlin TV propaganda for years. Channels like PBK, RTR Planeta, NTV Mir broadcast entertainment mixed with news and current affairs programming reflecting the views and values of Putin regime.

Moreover, as different political circles in these countries perceive the threat from escalated propaganda, they have called for bans on Russian TV-stations and media channels. As history has often shown, banning information channels does not weaken propaganda, but may even increase its impact. In addition to being technically impossible, such bans do not coincide with European ideas and values.

We see that Europe needs Russian-language news sources that rely on strong journalistic values. We also understand that individual countries lack the resources to build and maintain such channels.

Therefore we put forward an idea to build a joint European Russian-language TV station that would be financed inside the EU framework. We tentatively call it Голос Европы (Voice of Europe).

This kind of a station should ideally be located in a country or countries that already have Russian-speaking minorities, since they have access to Russian talent and sources. We believe that such a station should also hire journalists from Russia, who lack opportunities for free self-expression today. Thus we suggest that one of the Baltic capitals or Helsinki is well positioned as a location of such a station. The station could use the capabilities, infrastructure and Russian services of the public broadcasting companies of EU countries. Of course, such questions are open to further debate.

We emphasize that the Голос Европы (Voice of Europe) should operate as an independent newsroom based on the editorial values of free media. It should not be a propaganda operation. The Голос Европы (Voice of Europe) should provide fact-based news, platform for discussion and quality entertainment.

Using the following roadmap, and with political and financial backing from European Comission, the Голос Европы (Voice of Europe) project could be up and running in 8 months:

– May 2014. Setting up a cooperative task-force / NGO;

– June-September 2014. Creating a a conceptual framework;

– September-December 2014. Hiring and technical preparations;

– January 2015. Launch.

We believe that time is right for this initiative and we hope that the idea will get your attention.

Former and present journalists from:

Estonia –

Anvar Samost, former editor-in-chief, journalist, candidate to the European Parliament

Finland –

Mikael Pentikäinen, former editor-in-chief, journalist, candidate to the European Parliament

 

Latvia –

Gatis Madžiņš, journalist, editor-in-chief, Diena

Lithuania –

Arturas Račas, journalist, former editor-in-chief

(15 balsų, vidurkis: 3,47 iš 5)
Loading...
  • Μarius

    I will answer in English. I think answer in such way will help avoid so called doundouks. First, I disagree that all mentioned Russian TVs broadcasts propaganda. Second, I don’t understand why in such proposal is mentioned Lithuania where Russian-speaking minority makes only 6-7% of all population. I understand and I know what problems have Estonia and Latvia with sizeable Russian-speaking minorities, but proposed TV-station Голос Европы (Voice of Europe) will be realised as European propaganda by the Russian-speaking minorities themselves. Such idea „European Russian-language TV station“ financed by EU itself is contradictory and self-annihilating. Not only of funds; is Russian language official in EU? No. So, everybody will understood and appreciate such TV as propaganda and targeted specially to Russian-speaking minorities in Estonia and Latvia. Thus all aims expressed in this idea will be vanished. Estonian and Latvian government should use much clever solutions to win sympathies of own inhabitants.
    P.S. I have no connections with the Russians or Russian-speaking population.

  • sataniuga

    כאם תאעפּ?

    • ArturasR

      Mielas sataniuga, o galima lietuviškai?

      • sataniuga

        Kam lietuviškai, jei viskas nelietuviškai? Galima, pvz. taip: Myślę, że ta stacja nie spełnia ich koszty, chociaż to jest dobry pomysł. Vielleich powinna zawierać więcej ukraińskich sił

  • Senas Kelmas

    O kodel gi Dozd nerodyt masiskai visose salyse?

  • Dovydas

    Įdomu, kad 3 iš 4 pasisirašiusiujų yra BUVĘ vyr. redaktoriai. Matyt, tokiu būdu sugalvojo susirasti naują darbą. :) Na, o šiaip sveikintina iniciatyva. Palaikau 100%. Tik abejoju, ar gerb. Artūras Račas būtų tinkamas eiti redaktoriaus pareigas naujoje televizijoje.

  • Vidas

    Vidas,
    Kadangi as zmogus is kaimo,visada skaitau Jusu straipsnius,gal galima teksta lietuviu kalba.

  • Pirstelejau

    Kokia cia smegenu plovykla sumastet evropos prapagandai skleist.

  • SauliusS

    Na va, Artūras irgi mojuoja balta vėliava prieš jankius. Sunku atlaikyt spaudimą net ir tokiems kaip jis.

  • Marius

    Jei pavadintumėte kanalą „Voice of Europe“, tai segmentas į kurį apeliuojama, tą kanalą vien dėl pavadinimo atmes. Aplamai tai masei nereikia kažkokio tiesą sakančio kanalo. Jiems reikia iki kaulų ir smegenų įsiskverbusio OSTANKINO. Ar Pervyj, kaip dabar vadinima. Kokia tiesa ten bebūtų skleidžiama.

  • Pingback: Pradinė reakcija į laišką ES prezidentui | Artūras Račas()

  • LevasC

    Kodėl rusai žiūri rusiškus TV? Dėl to, kad Lietuviška žiniasklaida visada buvo rusofobiška, nepakanti.. per visą tą laiką padarė tikrai ‘didelę meškos paslaugą’. Ji buvo labai neobjektyvi ir labai angažuota Ukrainoje. Keista, kad Henry Kissingerio komentaras delfyje, buvo bene labiausiai pro-rusiškas.
    Taip pat pastaruoju metu buvo labai nemalonūs komentarai apie Sochio olimines žaidynes, jų atidaryma ir pan.

    Nemanau, kad kažka dabar apgaule galima pakeisti, kad rusus taip galima perauklėti per.. Barozzo Radio stotį…

    Apie lietuvių požiūri į rusus labai gerai pasako šis filmukas:
    http://tv.lrytas.lt/?id=13981961611397899542
    Ar manote rusams gyvenantiems LT toks filmukas labai patiko? Nors jie žinoma priprato prie to.. :) bet tiesiog gaila, kad LT niekas dėl to nesikeičia, rusai išlieka tautos priešais, kuriuos vargšus reikia perauklėti, kuriems galima dėl to atjunginėti TV..

    Aš nežiūriu Rain TV, kurį paleido Cgates, nes tiesiog kartais tai labai šlykštu (ne visada), nors svečiai būna ir neblogi pas juos. Man patiko, tai ką Pozneris yra pasekęs apie juos, tai kad tai dar toli gražu nesubrendę žurnalistai, bet pernelyg savim jau pasitikintys (На нем много спеси, самоуверенности и людей, не слишком знающих свое дело)..
    Aš klausausi Radio Svoboda per žinių radiją vakarais, kuomet važiuoju į gimtinę ir grįžtu. Įdomu pasiklausyti, bet toks klausymas neperauklės tokių kaip aš, kol tai bus tiesiog propagandos (nuomonės formavimo) priemone.

    Aš labiau pasitikiu intuicija, pagalvoju, kam tokios informacijos pateikimas yra naudingas, ar kenksmingas, ir tuomet atitinkamai darau savo išvadas. Bet jeigu žiniasklaida gali būti objektyvi, tai yra šaunu, net jeigu pamatai, kad prieš tai klydai. Jeigu toks Barozzo radijas galėtų būti objektyvios informacijos šaltinis, kuris tokius įvykius kaip Ukraina apžvelgtų nuo „visų varpinių“ (kaip ir įvykius Jugoslavijoje, Syrijoje..), gal ir būtų įdomu, gal sudarytų konkurenciją rt.com.

    Tačiau jeigu tai būtų tik propagandinis kovos prieš rusijos propagandą įrankis, tai jis baigs kaip RainTV ar radio svoboda.