„Omnitel“, socialinė atsakomybė ir žiniasklaida

Pastaruoju metu Lietuvoje vis madingiau kalbėti apie verslo socialinę atsakomybę.

Yra netgi bendrovių, kurios ne tik kalba, bet ir kažką daro šioje srityje.

Tiesa, tiesiog dirba tyliai (kaip, pavyzdžiui, „Fermentas) , kitos –  truputėlį garsiau.

„Omnitel“, mano nuomone, taip pat yra bendrovė, kuriai socialinė atsakomybė nėra svetimas dalykas.

Štai, kad ir paskutinė iniciatyva – „Šeimų universitetas“. Įdomu, gražu ir sveikintina.

Tačiau vakar „Lietuvos ryto“ ketvirtame puslapyje perskaičiu didelį interviu su „Omnitel“ vadovu A.Zabuliu apie šią iniciatyvą, burnoje liko toks keistokas prieskonis.

Ne dėl paties interviu – jis gal truputį ir nuobodokas, tačiau šiaip visai nieko.

Nustebino mane tai, kad interviu buvo anoniminis, tai yra, klausė „Lietuvos rytas“, o ne konkretus dienraščio žurnalistas. Be to, interviu įžanga tokia šiek tiek „valdiška“, o kai kurie klausimai („Kokią šalies ateitį jūs įsivaizduojate po 15-20 metų, kai išaugs dabartinių vaikų karta?, „Omnitel įgyvendina jau ne pirmą socialinį projektą. Kodėl verslui turėtų rūpėti iš pirmo žvilgsnio su pinigų uždirbimu nesusiję dalykai?“)  nebūdingi tiems, kuriuos užduoda normalūs žurnalistai. Lygiai taip pat, kaip nebūdingas informuojamajam stiliui yra ir terminas „ambicingas“. šiame interviu ir jo įžangoje nuskambantis tris kartus.

Ką noriu visu tuo pasakyti?

Ogi tai, kad man šis A.Zabulio interviu „Lietuvos ryte“ yra labai panašus į kokios nors viešųjų ryšių bendrovės parengtą produktą. Parengtą gana neblogai, bet vis dėlto… be užsakymo numerio.

Suprantu, kad šiandien sulaukti didžiosios žiniasklaidos dėmesio tokiam projektu kaip „Šeimos universitetas“, nėra labai lengva.

Tačiau, kita vertus, man atrodo, kad socialinė atsakomybė tai toks dalykas, kuris negali būti taikomas pagal poreikį. Jei jau esi socialiai atsakinga įmonė, tai tokia turi būti visada. Ir steigdamas „Šeimų universitetą“, ir pranešdamas apie jį žiniasklaidai bei visuomenei.

O socialinė atsakomybė ir viešųjų ryšių bendrovės parengtų produktų skelbimas be užsakymo numerio, mano supratimu, neturi nieko bendro su socialine atsakomybe.

Greičiau jau priešingai – ją naikina.

Gali būti, žinoma, kad klystu. Ir kad tą interviu su A.Zabuliu tikrai darė koks nors „Lietuvos ryto“ žurnalistas…

Tada beliks atsiprašyti to žurnalisto.

(12 balsų, vidurkis: 4,58 iš 5)
Loading...
  • stogas

    Planas – SAVAS. Virsune socializmo. Istatymu nesilaikymas. Pvz. , sugedus telefonui, garantijos metu, pardavejas privalo grazint pinigus, pakeist i nauja arba remontuoti. Kaip pirkejas uzsimano taip ir privalo elgtis pardavejas. Bet ponas Zabulis siuncia is triju raidziu tolyn tolyn….

  • Genijus

    Jau ne kartą rašiau, bet pasikartosiu: A. Zabulis yra antiverslininko chrestomatinis, etaloninis ir kataloginis pavyzdys. Apie jį reiktų rašyti vadovėlius, kaip apie žmogų, sugebantį daug metų vaizduoti verslininką (vadovą), neturint tam nė pusės procento reikalingų savybių, ir dar sugebėti uždirbti nemažus pinigus.
    A. Zabulio atitikmuo yra toks ponas A. Sireika, irgi nemažai metų sugebėjęs imituoti krepšinio trenerį beigi gauti neblogus atlyginimus. Tiesa, pastarasis jau demaskuotas.
    Laukiu nesulaukiu, kada tą pseudostrategą išspirs, gal tada bus galima man, mano įmonei ir dar dešimtims pažįstamų asmenų bei įmonių grįžti į Omnitel…

  • Vitalis

    Daugumai tėvynės piliečių, Omnitel tema nūdienoj, iki kaulų smegenų jautri. Dažnas pasijaus nuskriaustas, atras progą pasiguosti, apkaltinti. Net ir nuožmiausias tylenis, trins delnais ir naudosis išdygusia galimybe, anonimiškai pakomentuoti. Mes ir jūs, galime apie tai diskutuoti, pykti, trypti kojom, bet dideli gali viską. Ypač, kaip paminėjo gerb. R.Valatka, „iki ausų mėšle įklimpusio Seimo“, vairuojamoje valstybėje. Tik klausimas, jei laivo vairuotojai „mėšle“, kaip giliai keleiviai…?

  • sigitas

    keletas pastebėjimų

    – po Maldeikienės ir AR išėjimo iš LietRyčio , ten normalių žurnalistų nerandama
    – blogas prieskonis burnoj ( ir piniginėje) man būna išgėrus Statoil kavos ;-)
    Nesibarkit Artūrai , paprasčiausiai užsirovėte ant geros mano nuotaikos ( baldiožnos)

  • oneguy

    Aš manau, kad jei p. Račas suklydo, atsiprašyti reiktų Omnitelio VR bendrovės, o ne LR žurnalisto ;)

    • Racui neegzistuojantis

      A.Račo vietoj nebūčiau toks tikras, kad tą publikaciją rašė „piarščikas“ o ne „LR“ žurnalistas. Labai gali būti, kad taupant pinigus buvo paliepta vienam iš savų ką ir kiek eilučių (jie ten matuoja ne ženklais, o eilutėmis) parašyti, ir buvo padarytą ;-)

      Akivaizdus paslėptos reklamos pavyzdys, todėl manau, kad A.Račui NEREIKĖS atsiprašyti nei Omnitelio, nei „žurnalisto“.

      Paslėpta socialinio projekto reklama dar atrodo pusė velnio. Rinkimai ant nosies – tuoj politikai tikriausiai ir vėl puls pirkti šlykščią paslėptą reklamą – penegiriką apie save ir savus.

  • Ežys pigus kaip velnias, VELNIAS …

  • Aš gal praleidau, bet mažne jau kur esti įrašas, kur tyras, garbingas ir moralus žurnalistikos autoritetas Artūras Račas paaiškina savo dalyvavimą sunkiais finansiniais kriminalais kaltinamo V. Uspaskicho jubiliejuje?

    • mielas kinomeka, buvo rašoma ir komentuojama gausiai. Bet tamstai galiu pakartoti: ne dundukų reikalas su kuo geriu ir su kuo miegu.

      • Teisiškai jūs gal ir nesate viešas asmuo, tad neprivalot teisintis, bet viešojoje erdvėje aktyviai veikiate kaip moralios žurnalistikos kalvis, esate populiarus negerovių Lietuvoje kritikas, nepailstantis teisybės ieškotojas, visuomenės veikėjas, kuris, anot „Veido“ turi didelės galios, tad būtų neprošal ir pačio atskaitomybė, jei norit kad žmonės pasitikėtų ketvirtąja valdžia.

        • mielas kinomeka, jei tamsta turite kokių nors priekaištų dėl mano profesinės veiklos – rėžkite tiesiai. Jei neturite ko, tada geriau patylėkite. O jei norite sužinoti, kokios spalvos kelnaites nešioju, tai niekuo negaliu padėti.

    • Genijus

      Aš tai sakyčiau taip: ne kinomekų reikalas, kokie dundukai geria ir miega su dunduku V. Uspaskichu.

      • Racui neegzistuojantis

        pakvipo neskania Delfio komentatorių dvasia (Delfis čia niekuo dėtas, ten tik komentatoriais atitinkamos kultūros): vienam A.Zabulis – verslininkas nevykėlis, A.Sireika – treneris apsimetėlis, kitas A.Uspaskichą jau nuteisė už sunkius kriminalinius nusikaltimus, trečias akylai saugo, kad niekas nedrįstų bendrauti su jam nepatinkančiu V.Uspakicvhu, ketvirtas pyktelėjęs tradiciškai svaidosi „dundukais“ :)

  • dariusm

    taip, Omnitel yra kašio komandos rėmėjas. Tuo viskas ir pasakyta. Faktas, kadaise apie Švyturio pergales kokiose nors alaus mugėse Lietrytyje skalambydavo per visus galus verslo skiltyse, tuo tarpu analogiški Kalnapilio pranešimai būdavo su užs. nr.

    Daugiau panašių rėmėjų galim atpažinti nuotraukoje va čia

    biteplius.lt/lt/2club.club_file_view/820546.102-=%28514882203

  • sim

    o tai kame cia pono raco nuostaba? LR parsiduoda kas diena ir tai vadinama paslepta reklama. tik visi dejo skersa. paziurekit kad ir maximos spamas apie ju stipendijas ir kita diena straipsnis kaip geroji maxima nedidins kainu… 100% uz toki „straipsni“ yra sumoketa.

  • Regis

    Na nežinau, man Omnitel ir socialinė atsakomybė tai visiški antonimai. Niekada nepamiršiu kaip buvo priešinamasi TELE2 atėjimui į Lietuvą. Kokiais užsakomaisiais straipsniais gąsdinta, kad nukentės būtent vartotojai. Ir ačiū kažkuriems valstybės tarnautojams, kurie priėmė šį sprendimą ir vis dėlto Tele2 buvo leista ateit į Lietuvos rinką. Sunku turbūt ir sumodeliuoti situaciją kas būtų jeigu nebūtų tokios pavyzdinės konkurencijos ir tarp kitko visiškai nebūdingos Lietuvai, kur aplinkui vien karteliniai susitarimai ir suformavusios oligapolijos. Ir tegu tas Omnitel remia ką nori, man kaip buvo jie elementarūs plėšikai taip ir liks. Kas be ko tai tik mano asmeninė nuomonė.

    O apie Lietuvos Ryto darbo metodus turbūt net neverta diskutuoti. Niekas nuo to nesikeičia ir nesikeis.

    • Gotika

      Nereikėtų verslo įmonės pastangų neįsileisti į rinką konkurentų ar sudaryti jų įėjimui į rinką sunkumų kažkaip sieti su socialine įmonės atsakomybe. Nes taip tik supainiojami skirtingi dalykai, sudrumsčiamas vanduo, po ko jau daugeliui būna sunku susigaudyti kas prie ko. Netiesiogiai tokie įmonės veiksmai dažniausiai yra nenaudingi galutiniam vartotojui, o didesnė konkurencija pastarajam yra tik į naudą. Tačiau tai visgi yra pelno siekiančių verslo subjektų konkurencija. Ir ji pateisinama tiek, kiek neperžengia etikos normų, kitų bendrabūvio taisyklių. O socialinė atsakomybė, mano nuomone, labiau susijusi su verslo įmonės išteklių (žmogiškųjų, finansinių, laiko) panaudojimu/nukreipimu visuomenei naudingai, bet tiesioginio pelno nenešančiai veiklai vykdyti, propaguoti.
      Tačiau mūsuose neretaii tokia veikla susilaukia nelabai palankaus verinimo. Nesakau, kad visada. Sutinku su Artūru dėl „Fermento“ pavyzdžio. Yra ir daugiau panašių pavyzdžių. Bet visuomenė apie juos ne ypač daug žino. Visgi sužino daugiausia apie tuos atvejus, kuomet „darytojai“ labai garsiai apie tai rėkia. Ir kuo toliau, tuo daugiau žmonės sužino apie tai, kokiais metodais tokie „darytojai“ siekia viešinti savo socialiai atsakingą veiklą. Dė to, manau, ir randasi nepalankus požiūris. Omnitel, Švyturys, DnBNord, Ūkio bankas ir eilė kitų. Dirbantys žiniasklaidoje pasakoja apie tai, kaip „darytojai“ išsukinėja rankas, kad gautų nemokamai arba beveik nemokamai reklamos, straipsnių, reportažų apie akcijas, remiamus renginius, koncertus, sporto organizacijas, paramos fondus etc. arba apie tai, kokie jie geri tuos dalykus remdami. Štai taip ir gimsta Artūro aprašyti interviu be užsakymo numerio. Nes ne piarščikai dirba (jiems reikėtų susimokėti). Teko girdėti ir apie tai, kad prieš keletą metų vyrų krepšinio rinktinės vadyba vos ne su ašaromis ėjo pas vienos TV vadovus su prašymu suteikti vienam iš rėmėjų palankesnes sąlygas reklamai, mat kitu atveju jie neremsią rinktinės arba duosią gerokai mažesnes sumas. Ir tai ne vienintelis kartas. Ir ne tik sporto, bet ir kultūros rėmimo atveju. Romanovas dabar skelbiasi kultūros mecenatu (apie tai, kad ši savoka visiškai devalvuota, nes mecenatas paprastai turėtų vykdyti veiklą neprašydamas už ją nieko mainais, turėtų būti atskira tema). O kiek jo vadybininkai prievartauja žiniasklaidą? Rezultate nebeaišku kas remia – žiniasklaida ar tie rėksniai.
      Po tokių banginių triūbijimų, stūgavimų vos pajudinus pirštą arba ir gerokai pasistengus, pasklinda nelabai skanus kvapas. O po to žmonėms panašiai kvepia išties nuoširdžiai ir be jokio PR daromi darbai, kai jie be jokios pompos ir spaudimo būna kur nors paminimi.

      • Regis

        Dėkui už išsamų komentarą, pripažįstu kad šiek tiek painioju sąvokas. Tačiau, aš asmeniškai veiksmus kurių buvo imtasi, kad į rinką neateitų naujas dalyvis ir taip nedidėtų konkurencija vertinu kaip kenkimą tai pačiai visuomenei. Sunku pasakyt neturint jokių įrodymų ar toje kovoje nebuvo nusikalstamos veiklos požymių. Todėl ir negalima teigt, kad tai nėra normalu (nes kas neuždrausta tas galima). Todėl tenka sutikti – taip, galbūt tai ir normalu. Tačiau įmonei atlikus tokius veiksmus, sudėtinga tikėtis, kad į jos vykdomos (ir neišku kaip reklamuojamos) socialinės akcijos bus palankiai vertinamos.

        Čia kažkas panašaus į tai kai gyventojai permokėtų 3-4 kartus už šiuklių išvežimą, o ta įmonė kuri naudojasi normalios konkurencijos nebuvimu, remtu socialinę akciją „vaikučiai saugokit gamtą, neterškit jos šiukšlėmis“. Analogija nėra tiksli, bet principas maždaug aiškus. Bent jau man.

      • Regis

        Beje yra tikrai didelis skirtumas tarp to kai rinkoje natūraliai susiformuoja nekonkurencinga terpė ir ji tokia išlieka nes kiti potencialiai galimi rinkos dalyviai dėl vienokių ar kitokių priežasčių nutaria neįsitraukti į tą rinką ir kai vienas iš esamų rinkos dalyvių imasi aktyvios veiklos, kad užkirst kelią atėjimui į rinką kitų dalyvių ir taip galbūt kilsiančiai didesnei konkurencijai. Tai kas kenkia vartotojams (o tai ta pati visuomenė) vertintina kaip kenkimas visuomenei. Kaip tada vertinti tokios įmonės socialinės atsakomybės demonstravimą? Bent jau aš turiu nuomonę šiuo klausimu.

  • anoniminis bailys

    Omnitelis socialiai atsakinga imone? Dauguma kurie turejo reikalu su omniteliu pasakytu visiskai atvirksciai, ypac po paskutiniu keliu metu bajeriu. O mano nuomone, tai omnitelis pamazu, bet uztikrintai virsta aferistu kontora, pats susidures, imone kurioje dirbu siuo metu susiduria. Nepasakosiu visu tu peripetiju, bet pasakysiu tiek, kad dedam kryziu ant sitos imones, o ju socialinio atsakingumo iniciatyvos tai juokingos ir tiek. Vakarietiskas verslo modelis tipo.. Gal nereikia.

  • Bryan

    Visų pirma, visiškai sutinku su A.R. išreikstas nuostatas dėl socialinės atsakomybės ir paslėptų reklamų, taip pat pritariu jo įtarimui, kad minėtas interviu nėra normali žurnalistika. Matau dar porą galimybių, kaip visa tai galėjo susiklosti. (1) Pats turėjau patirtį su LR, kai jie neteisingai užpuolė vieną organizaciją o po to, spaudžiami pataisyti padarytą žąlą, pasiūlė tokį variantą: ‘Jūs parašykite kaip norite ir mes tai spausdinsime kaip straipsnį’. Nebloga jiems išeitis: jokių viešų pripažinimų suklydę, jokių žurnalistinių resursų, o išprūsę skaitytojai vis tiek supras, kad tai paslėpta reklama ir į jį nelabai kreips dėmėsio. Nusprendėme nepasinaudoti tokios progos. Kas liečia „šeimų universitetą“, gal pastebėjote, kad spalio 27d LR paleido nevienaprasmišką straipsniuką apie šią iniciatyvą, kuriame buvo ir faktinių klaidų. Įtariu, kad gavo skundą, nes tekstas gan trumpai teišbuvo dienraščio tinklapyje, pora valandų, po to dingo (nors lieka archyve). Gal projekto iniciatoriai susigundė panašiu pasiūlymu patys parengti norimą tekstą apie savo projektą? (2) Antras galimas variantas paprastesnis – gal LR nori būti šio projekto informacinis rėmėjas, skiria „plotą“, tačiau neskiria žurnalisinius resursus. Tada čia gautųsi „nemokama“ bet visgi „paslėpta“ reklama… Mano baigiamoji mintis būtų tai, kad prieš kokius 2 metus mačiau straipsnį Verslo žiniose, kur „Omnitel“ vadovai gyrėsi, kad neperka straipsnių, iš principo atsisako užsiimti paslėpta reklama. Tuo labai apsidžiaugiau, ir norėčiau tikėtis, kad jie rimtai ketino ir dar vis dabar ketina išlaikyti tokį sąžiningumo lygį, nepaisant šio vieno (galimo) iškreipimo nuo kelio.

  • Mindaugas

    „Greičiau jau priešingai – ją naikina.“ Būtent.
    p.s. nereikes jums nieko atsiprašyti:)

  • nerijus
  • RM

    Šeimų universiteto idėja tikrai būtų skanesnė, jei ten nebūtų Omnio kvapo, kuris viską ga(i)dina. Arba tegul būna, bet neprisiima nuopelnų sau

  • Martynas

    Apie kokią socialinę atsakomybę galimą kalbėti pažiūrėjus Omnitel reklamą, kurioje nešiojami kompiuteriai mėtomi nuo stalo kaip beverčiai daiktai, nes Omnitel salonuose jie po vieną litą? Vulgaresnės vartotojiškumo propagandos nėra tekę matyti.